Öğretmen Adaylarının Yürütücü İşlev Becerilerinin Ayrık Duygular Ile Etkileşiminin Bilgisayar Simülasyonu Ortamında İncelenmesi


Altun A. (Yürütücü), Çağlar Ş., Çevik V., Özgür A., Toker S.

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Proje Grubu: Sosyal Bilimler
  • Projenin Yürütüldüğü Birim: Eğitim Fakültesi
  • Başlangıç Tarihi: Kasım 2022
  • Bitiş Tarihi: Nisan 2024

Özet

Bu çalışmada bilişsel süreçleri anlama ile denetlemeyi kapsayan ve öğretmenler için en temel yeterliklerden biri olduğu vurgulanan yürütücü işlev becerileri ile öğretmen duygularının ve duygu geçişlerinin etkileşiminin bilişsel işlevlerden ?güncelleme, değişim ve engelleme? bileşenleri kapsamında bilgisayar simülasyonu ortamında hazırlanan bir öğretim görevinde incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda temelde iki ana araştırma problemine odaklanılacaktır: (1) öğretmen adaylarının yürütücü işlev becerisi kapsamında bireysel farklılıklarına göre öğretim süresince deneyimlediği duygu durumları (kategorisi-deneyimleme süresi), duygunun zamansal değişimine ilişkin örüntüleri ve öğretim performansı farklılaşmakta mıdır? (2) öğretim süresince deneyimlenen duygulara göre çalışma belleği, bilişsel esneklik ve engelleme (inhibitör) kontrol becerisi farklılaşmakta mıdır? Araştırma nedensel karşılaştırmalı yöntemle desenlenecektir. ?Güncelleme, değişim ve engelleme? bileşenlerini içeren ve otantik bir sınıf ortamına göre hazırlanan bir materyal düzenlenerek katılımcıların bu materyalle etkileşime girmesi istenecek veriler eşzamanlı olarak toplanacaktır. Katılımcılar, Eğitim Fakültesinde öğrenim görmekte olan 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin (öğretmen adaylarının) arasından seçilip araştırma sorularına uygun bir şekilde gruplara atanacaktır. Çalışma iki aşamadan oluşacaktır: ilk aşama, yürütücü işlev becerisine göre öğrencileri gruplamak için yürütücü işlev becerisi görevinin uygulanacağı yaklaşık 200 katılımcıyı içerecektir. İkinci aşamada bu göreve göre ortalamanın altında, üzerinde ve ortalamadaki bireylerden seçilen 90 katılımcıyla uygulama gerçekleştirilecektir. Yürütücü işlevleri belirlemek için n-geri (2-Geri) görevi; duygu etkileşimlerinin ölçümü için EEG ve GSR; yüz verileri üzerinden duygu tanımlama için ders anlatımının yer aldığı video kayıt verileri kullanılacaktır. Veriler, olay ilişkili potansiyeller, sıralı örüntü madenciliği ve fark analizleri aracılığıyla analiz edilecektir. Duygu analizi için Imotions© yazılımında yer alan duygu analizi algoritması kullanılacaktır. Projede mali kaynakların ve mevcut insan kaynaklarının iş paketlerinde yer alan bilimsel çıktılara ve zaman çizelgesine en uygun şekilde yürütülmesi için gerekli faaliyetler proje yönetimi iş paketi kapsamında gerçekleştirilecektir. Araştırmanın, öğretmen eğitimi ve öğretmen yetiştirme alanlarında mevcut eğitim araştırmalarına ve uygulamalarına katkı getirmesi beklenmektedir.